عمل زیبایی شکم

عمل زیبایی شکم روشی است که پوست و چربی اضافی زیر ناف برداشته شده و عضلات جدار شکم نیزبعد از عمل محکم می‌شود.

عمل زیبایی شکم مناسب برای کسانی است که ازمقدارزیادی رسوب چربی یا پوست شل در ناحیه شکم به خصوص بعد از بارداری‌های پیاپی رنج می‌برند. یک برش در محل عمل و سراسرزیرشکم برجا می‌گذارد که البته توسط لباس زیر کاملا پوشانده می‌شود.

درمواردی که فرد تصمیم به بارداری یا کاهش وزن شدید دارد، باید این عمل تا رسیدن به وزن مناسب به تعویق بیفتد.وجود برش عمل‌های قبلی در نواحی بالای ناف تا حدی مانع از انجام مطمئن این عمل می‌شود.

دانستنی های قبل از عمل زیبایی شکم

اگر قصد انجام عمل زیبایی شکم را داریددرصورتی که سیگار می کشند حتما باید از یک ماه قبل از جراحی زیبایی شکم سیگار را ترک کنند.

همچنین در صورتی که قصدحاملگی داشته باشید باید عمل عمل  زیبایی شکم را به بعد از حاملگی موکول کنند در این عمل معمولا ساکشن پهلوها نیز به طور همزمان انجام می شود.

ساکشن ناحیه پهلوها نیز همزمان معمولا انجام می شود. محل اسکار جراحی روی خط سزارین است و به مرور کمرنگ می شود ولی بهتر است که سه ماه بعد از جراحی شکم محل اسکارلیزر نیز بشود تا اسکار به حداقل برسد.

مزایای عمل زیبایی شکم

– عمل زیبایی شکم  باعث می شود که شکم شما صاف شود تا شما بتوانید لباس های زیباتری را انتخاب کنید .

– با کوچک شدن شکم فرد اندام زیباتری خواهد داشت که باعث می شود ظاهر فرد جوان تر به نظر برسد.

– درعمل زیبایی شکم چربی ها به صورت کامل از بدن شما خارج می شود که شما خودتان بعد از جراحی باید مراقب باشید چربی ها دوباره بازگشت نداشته باشند.

بهترین روش جراحی زیبایی شکم

در هریک از این روش ها عمل زیبایی شکم از روش جراحی خاصی استفاده می شود. دربیشتر موارد پوست شکم به علت کاهش وزن شدید یا بارداری قبلی دچار افتادگی خواهد شد که یکی از روش  درمان آن لیفت شکم می باشد . برای درمان افتادگی شکم می توانید ازروش ابدومینوپلاستی استفاده کنید.

دراین نوع روش برشی در زیر شکم  همان برش سزارین ولی بزرگترزده می شود و از این ناحیه آزادسازی انجام می شود. به این فرآیند عمل ابدومینوپلاستی یا تامی تاک می گویند . در صورتی که فرد تنها بافت چربی زیاد داشته باشد از عمل لیپوتیز استفاده می شود که به یک از روش های لیزر، لیپوماتیک یا اولترازد انجام می شود .

پس از عمل زیبایی شکم

پس از عمل زیبایی شکم ، شکاف ایجاد شده روی شکم و ناف پانسمان خواهدشد. همچنین لوله‌های کوچکی در شکاف برای تخلیه خون و مایعات اضافی قرار داده می‌شود. بدن شما باید به گونه‌ای تنظیم ‌شود که قسمت فوقانی بدن شما کمی بالاتر قرار گرفته و زانوهای شما در چند روز پس از عمل با زاویه قرار گیرد

. در چند روز اول پس از انجام عمل جراحی، اعضای تیم پزشکی به شما در ر آه رفتن کمک می‌کنند تا از شکل‌گیری لخته‌های خون پیشگیری شود. شما ممکن است درد کمی احساس کنید که به وسیله داروهای مسکن کنترل می‌شود.

Abdominal beauty operation

آیا برای انجام عمل زیبایی شکم، باید وزن خاصی داشته باشم؟

قبل از انجام عمل زیبایی شکم جراحان به بیماران خاطر نشان می‌کنند که جراحی زیبایی شکم یک عمل جراحی کاهش وزن نیست و افرادی  که به طور قابل توجهی اضافه وزن دارند، به احتمال زیاد متقاضیان مناسبی برای این جراحی نیستند. در واقع این جراحی برای افرادی انجام می شود که در محدوده وزن سالم هستند، اما از ظاهر شکم خود و عدم تناسب آن با بقیه بدن ناراضی هستند. در طول مشاوره، جراح با دقت شرایط و وضعیت شما را ارزیابی  خواهد کرد و تشخیص می‌دهد که آیا این جراحی بهترین انتخاب برای شماست یا باید گزینه دیگری را در نظر بگیرید.

نکات مهم قبل از عمل زیبایی شکم

– قبل از عمل  درباره جراحی زیبایی شکم اطلاعات کافی به دست آورید.

– از دوستان و آشنایان خود که جراحی زیبایی را انجام داده اند اطلاعاتی به دست آورید.

– درباره جراح متخصص برای انجام جراحی شکم خود تحقیق کنید.وجراح با تجربه ای را انتخاب کنید.

– توجه داشته باشید جراحی انتخاب کنید که تجربه و تحصیلات کافی در این زمینه داشته باشد.

– قبی از جراحی باید با جراح خود یک جلسه مشاوره داشته باشید.

– در جلسه مشاوره اهداف خود از انجام این عمل زیبایی را بیان کنید.

– از جراح متخصص خود بخواهید نمونه کارهای خود را در اختیار شما قرار دهد.

Abdominal beauty operation

مراقبت های بعد از عمل زیبایی شکم چیست؟

-احساس درد بعد از عمل  زیبایی شکم برای بیشتر افراد کاملاً طبیعی بوده و فرد با مصرف مسکن های تجویز شده توسط پزشک می تواند آن را تسکین دهد.

-طبق دستور پزشک به طور کامل و سروقت داروهای تان را مصرف کنید.

-از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید  و رژیم غذایی خود را با غذاهای نرمی همچون فرنی شروع کنید.

– در رژیم غذایی خود را از غذاهای حاوی فیبر، ماهی، میگو، میوه، سبزیجات و آبمیوه ها طبیعی استفاده کنید.

– به هیچ عنوان بعد از جراحی شکم استراحت مطلق نداشته باشید زیرا موجب لخته شدن خون در پاها و اندام تحتانی می شود.

-حتماً بعد از انجام این جراحی زیبایی گن بپوشید زیرا از لخته شدن خون جلوگیری کرده و فشار یکنواخت بر روی شکم ایجاد می نماید.

– از انجام فعالیت های سنگین و فشار آوردن به عضلات شکم پرهیزکنید.

– از خوردن غذاهای پرنمک به مدت دو هفته اجتناب کنید زیرا سدیم موجود در نمک ، ورم بعد از جراحی زیبایی شکم را افزایش می دهد.

دوران بهبودی و نقاهت

متناسب با میزان گستردگی جراحی شکم انجام شده پس از چند ساعت از بیمارستان ترخیص شویدودر در برخی موارد به مدت 1 یا 2 روز در بیمارستان بستری شوید.

به طور کلی ابدومینوپلاستی یک عمل سنگین است و انتظار می‌رود که پس از آن شما نتوانید حرکتی کنید. تا چند روز پس از انجام عمل درد و تورم عادی است که می‌تواند به کمک داروهای تجویزشده مدیریت شود. بسیاری از بیماران می‌توانند پس از حدود 6 هفته به فعالیت‌های روزانه خود و تمرینات ورزشی بپردازند.

عمل زیبایی شکم

عوارض جراحی زیبایی شکم چیست؟

به طور کلی هر عمل جراحی که با بیهوشی و ایجاد برش در پوست همراه است موجب بروز برخی عوارض در افراد می شود که این عوارض موقتی بوده و اجتناب ناپذیر هستند. از جمله عوارض بعد از عمل جراحی زیبایی شکم عبارتنداز:

-احساس درد

-احساس خستگی و ضعف عمومی ناشی از مواد بیهوشی

– برجای ماندن جای بخیه بر روی پوست

-خونریزی یا تجمع خون

-تجمع مایع

-حالت سوزن زدگی و بی حسی در پایین ناف

عوارض و علائمی که در نسبت به بروز آن باید حساس باشید

خونریزی بعد از عمل ممکن است باعث تورم ، تغییر رنگ پوست و درد ، معمولاً فقط در یک طرف شکم شود. علائم عفونت شامل درد ، قرمزی ، تورم و چرک کردن زخم است، ممکن است بیمار تب هم داشته باشد.

وجود لخته خون در پا ممکن است باعث تورم و درد در ساق پا بشود. اگر لخته خون به ریه برود ، ممکن است باعث نفس نفس زدن ( تنگی نفس) و یا بروز درد در قفسه سینه شود. اگر روند بهبود زخم به خوبی پیش نرود، ممکن است زخم دردناک و مرطوب شود. بعد از عمل بیماران می‌توانند درباره هر مساله‌ای که نگرانشان می‌کند با پزشک خود صحبت کنند.

انتخاب جراح برای عمل زیبایی شکم

اگر تصمیم دارید جراحی زیبایی شکم انجام دهید، توصیه می‌کنیم فقط به سراغ جراحانی بروید که آموزش و مهارت خوب و مناسبی داشته باشند. این جراحان در مورد روش‌های ممکنی که می‌توان برای شما انجام داد و بهترین نتایج را ایجاد می‌کنند، با شما صحبت خواهند کرد.

قبل از عمل باید در مورد زمان و نحوه پرداخت هزینه عمل نیز با جراح خود صحبت کنید. عمل جراحی زیبایی شکم برای هیچ کس یک جراحی اورژانسی نیست. اگر احساس می‌کنید جراح نمی‌خواهد به شما فرصت کافی برای فکر کردن درباره عمل بدهد، بهتر است به دنبال جراح دیگری بگردید.

جراحی زیبایی شکم بعد از زایمان

همان گونه که می دانید زنان بعد از بارداری و زایمان دچار  تغییراتی در بدن خود  می‌شوند . این تغییرات باعث می‌شوند تا تناسب‌اندام افراد در دوران بارداری که فضای شکم بزرگ می‌شود و بعد از زایمان و با کاهش وزن شکم‌شل و افتاده می‌شود  این تغییرات نه‌تنها تناسب‌اندام فرد را تحت تأثیرخود قرار می‌دهند بلکه باعث تضعیف روحیه و اعتمادبه‌نفس فرد نیز می‌شود  با انجام جراحی شکم  می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

چه افرادی مناسب عمل زیبایی شکم نیستند؟

– خانم هایی که قصد بارداری و بچه دار شدن را دارند توصیه می شود که این جراحی را به بعد از دوران بارداری خود موکول نمایند.

-افرادی که قصد لاغر شدن دارند، باید ابتدا به وزن ایده آل خود برسند و سپس نسبت به جراحی شکم اقدام نمایند.

توجه داشته باشید که برای انجام جراحی شکم ، برشی طولی در زیر شکم ایجاد می شود که جای آن برای همیشه باقی خواهد ماند. البته محل برش  آن پس از ۶ الی ۱۲ ماه بسیار کمرنگ تر می شود. اما در موارد خیلی نادر ممکن است در محل برش گوشت اضافی ایجاد شود یا ظاهر ناخوشایندی ایجاد شود.

هزینه عمل زیبایی شکم

همان گونه که می دانید هزینه جراحی لاغر کردن برای تمام بیماران یکسان نیست و در کل شامل موارد زیر می‌شود:

• هزینه بیهوشی
  • هزینه بیمارستان یا مرکز جراحی
  • قیمت داروهای تجویز شده
  • هزینه آزمایش‌ها
  • قیمت گن پس از جراحی
  • هزینه جراح

البته هزینه  جراح با توجه به تجربه جراح شما، نوع عمل و موقعیت جغرافیایی کلینیک تعیین می‌شود. همچنین این نکته را بدانید که اکثر شرکت‌های بیمه هزینه جراحی زیبایی شکم را تحت پوشش قرار نمی دهند.

آیا پس از جراحی، اسکار و جای زخم باقی می ماند

جراح شما باید در  رابطه با اسکار بعد از جراحی صحبت کند زیرا زخم ها بعد از جراحی چریی شکم از بین نمی روند و تنها جراح می تواند با تبحر و تجربه خود جراحی را به گونه ایی انجام دهد که جای زخم ها و اسکار کم تر مشخص شود .در صورتی که شما از زخم های بعد از جراحی ناراضی هستید می توانید با روش هایی مانند لیزر و یا غیره بعد از جراحی تا حد زیادی آنها را برطرف کنید.

به طور کلی جراحی زیبایی شکم برای اشخاصی که از برآمدگی شکم خود احساس رضایت ندارند روش مناسبی است. در حقیقت بسیاری از افراد فکر می کنند صرف انجام جراحی شکم برای رفع چربی شکم روش مناسبی است اما جراحی بدون رژیم غذایی روش مناسبی نیست.

برگشت شکم بعد از جراحی زیبای شکم

احتمال برگشت شکم بعد از جراحی زیبایی شکم وجود دارد اما شما می توانید با رعایت ومراقبت های تغذیه ای و انجام فعالیت های ورزشی و تلاش در جهت بهبود رفتار غذایی و فعالیت های روزمره  احتمال بازگشت چربی را کاهش دهید.

دکتر رضا حسامی فوق تخصص جراحی پلاستیک وزیبایی